10-11 april

0kommentarer

I måndags skulle en lab utföras. Allt gick fel med den labben och när klockan närmade sig 15 och jag skulle iväg till optikern och kolla min lins. Fick veta att det förmodligen var proteinbelägg på min lins och att det antagligen var produktionsfel så nu ska de beställa nya linser. Intervju väntade efter optikern och efteråt kändes det inte som om det var någon idé att göra om labben på kvällen. Allt kändes hopplöst och kaos när ingen förstod nånting. Labpeket var verkligen bristfälligt. 

På tisdagen så skulle vi först göra en glukos lab och vi hade lagt upp det bra att alla grupper skulle börja olika tider för att inte alla skulle fasnta vid Elmer spektrofotometern. Jag och S började kl 8 så vi skulle vara först ut, men när vi sedan skulle läsa av spektrofotometern slog det bara i taket. Som om det inte skett någon hemolys i provet. Vi ringde ner A och han kom och tittade och visste inte varför och sen slutade med att vi fick göra om hemolyseringsvätskan eftersom det antagligen var det som var felet. Vi hade gjort enligt labben i för två veckor sedan, men något måste ha blivit fel och A fick göra om sin beta-NADP stocklösning om det var den det var fel på. Vi tillsatte stocklösning i hemolyseringsvätskan, men för att safea så gjorde läraren om den så att inte samma fel uppstår. Jag och S fick alltså göra om labben och vi var klara runt 15. Om allt hade flytit på så hade vi varit klara redan vid 11. Men men, det löste sig och labben blev klar. Vi slängde snabbt ihop resultatet, diagram osv och sen tog jag typ 15 min rast innan jag och R började våran lab som vi gjorde igår. 
Det gick bättre vi var klar runt 19 men vi behövde späda en hel del och sedan beräkna alla koncentrationer och fixa standardkurva, resultat och lite sånt. Skickade in vår uppgift på Cambro strax innan kl 20 och när klockan slog åtta så släcktes hela labbet och korridoren ner. 
Kom hem typ 20:20, gick till Ica, lagade middag och sen så satte jag mig ner och gjorde klart glukoslabben innan jag skickade in den. Vi har tre redovisningar imorgon och histopreparatet hann jag helt enkelt inte med. Klockan slog 22 och jag tittad på dokumentet, men kände verkligen att jag inte orkade ta tag i histopreparatet. 
 
Spektrofotometer, pipetter och spädningar
 
Våran neverending spädningar, totalt 18 blev det. Men nu är vi expert!

Kommentera

Publiceras ej