Centrifug kaos

0kommentarer

Igår var en minst sagt kaotisk dag på jobbet när saker och ting började krångla. 
En var sjuk vilket resulterade i att någon som hade en annan placering samtidigt skulle ha telefontiden och hinna byta av på tappen så de fick gå och fika men allt blev försenat. 
Jag själv börjar klockan 12 så jag blev inte drabbad, jag hann träna på förmiddagen och mötte sedan upp syrran och J som hade tagit bilen till tågstationen som jag sedan tog till jobbet. Var ombytt och klar ca 25 min innan jag skulle börja jobba så jag hann till och med äta lunch innan. 
Spritade av arbetsytorna i vanlig ordning innan jag började packa påsar. Det hade kommit fyra påsar från sandviken som jag satte i centrifugen och gick sedan upp och hämtade vagnen och tog ner resterande. Det går rätt fort och packa så jag hann packa 24 påsar (12 påsar får plats i centrifugen) och sen började jag pressa mina fyra. Hann väl pressa typ 16 påsar innan de andra kom ner och hjälpte till och jag gick på rast. 
De på akutlab hade önskemål om att göra en trombocyt som skulle skickas på strålning men det hanns inte med eftersom buffy coaten måste vila minst 2 timmar innan man kan göra trombocyter. När vi var klar med alla påsar och skulle gå på eftermiddags fika så hade allt flytit på ganska bra, men när vi skulle centrifugera de sista sex påsarna då blev det problem med centrifugen. Den bara snurrade och snurrade och displayen hade hakat upp sig så man kunde inte trycka på stopp och medans centrifugen fortsatte snurra så försökte jag ringa någon från Macopharma. Jag ringde fyra nummer och ingen svarade, numret jag fick från chefen var det heller ingen som svarade på, de bad en skicka ett sms...
Det slutade med att jag ringde Akademiska i Uppsala och frågade vad de hade för nummer till nån person så tillslut fick jag tag på en. 
När jag hade tryckt av strömbrytaren och väntat 30 min innan jag startade den igen så gick det att öppna luckan som vanligt. Det var så himla varmt i centrifugen och det luktade nästan smält plast så vi hämtade två termometrar. En som vi satte i blodkoppen och en i centrifugen. Blodet mätte nästan 57 grader och i centriufgen ca 60 grader innan killen jag pratade med sa att vi skulle köra ett "pre-cool" program, vilket det inte gick eftersom den var för varm och gick till error... 
Jag gissar på att centriugen hade lätt kommit över 70 grader om termomentern hade fått stå kvar där inne.
Vi fick kassera allt blod och de tre kopparna hade också gått sönder. Själva blodet var lite faschinerande hur det kunde bli men också vidrigt. Nu fick man en bättre bild på hur blodet mår när man tex har 42 graders feber.. 
Samtidigt som jag hade problem i komponentrummet var det kaos på akutlab och alla sprang runt som yra höns. 
Killen jag pratade med skulle flyga upp till oss från Malmö imorgon så han får fixa centriufugen så där kunde vi släppa allt. 
Jag skulle dessutom ha hunnit göra fem trombocyter innan jag slutade med det hann jag inte eftersom all tid gick åt centrifugen. 
Vi upptäckte också problem med en press eftersom det blev för mycket blod i erytrocytpåsen, och för lite i buffy coat och patient plasman så det fick vi också kassera. Samma press orsakade problemet så vi får väl se om det bara var tillfälligt eller om det är fel på sensorn. Men det är ju tråkigt att behöva kassera blodkomponenterna. 
Och våran andra centrifug har varit ur funktion i nästan tre veckor. Jag ringde och han skulle ringa upp men inte gjorde han det. 
 
Idag å andra sidan så var V där från Macopharma. Det var också han jag träffade på i somras när vi hade problem med pressarna. Känns som om jag bara skapar massa problem när jag jobbar med alla maskiner när allt bara går sönder.. 
V var i centrifugrummet när jag kom, han skulle uppdatera mjukvaran men det var lättare sagt än gjort. Det fattades grejer så han skulle skicka efter grejerna från Frankrike med express så vi hoppas att grejerna är här på fredag så han kan komma tillbaka nästa vecka och fixa resten. Helt plötsligt blev jag ansvarig för allt det här. Hon som är ansvarig är ju så klart ledig denna vecka och det var chefen också..
Jag började med mina trombocyter i alla fall, fick ihop sex stycken från gårdagens tappning. 
V sa att det inte var några problem med att använda centrifugen så vi använde den som vanligt. När vi skulle köra sista rundan så blev det error för att den var överhettad, men "bara"fyra grader, 26 grader denna gång. 
Försökte ringa Macopharma igen men ringde runt på sex nummer och ingen svarade. V hade sin telefon avstängd antagligen för att han satt på ett flyg. J svarade dock men lämnade ett meddelande till V att ringa upp mig. Han visste inte varför problemet uppstod men jag testade att köra om blodpåsarna, vilket verkade okej. Så vi får väl se hur det går på torsdag. Tur att den inte ska användas imorgon.. 
B bad mig göra två trombocyter. Jag tänkte att det inte var så mycket så det borde jag ju hinna med innan kl 19. Problemet var bara att det gav felmeddelande fyra gånger med samma kod och jag höll på att bli tokig. 
Kasserade den tillslut och det blev bara en trombocyt gjord. De får väl göra några imorgon om det behövs. 
Fick tag på den andra gubben till centrifugen och han bad så hemskt mycket om ursäkt för att han inte hade ringt upp igår. Vi bestämde i alla fall att han skulle komma på torsdag och fixa centrifugen. En fungerade centrifug hade inte skadat.. 
Tur man hann träna innan man började jobba, hade aldrig orkar efter kl 19 idag. 
 
Min telefon börjar leva sitt eget liv också. Den hänger sig och startar om sig själv minst en gång om dagen. 
Ja, det där med elektronik och jag har aldrig varit så sammarbetsvilliga. Tänk om man kunde leva utan dem! 
Nu ska jag strax sova, haft en lång dag. God natt! 
 
Så här såg blodet ut. Minst sagt trögflytande. 

Kommentera

Publiceras ej