Umeå universitets årshögtid 2014

0kommentarer

Igår var det Umeå universitets årshögtid och jag var studentmarskalk. Det var inte så besvärligt och vara marskalk och det var ändå rätt okej att stå med en fana, det var typ det enda jag gjorde. 
 
 
Måste ändå säga att det är rätt imponerande att vara professor vid 34 års-ålder! 
Efter prisutdelningen, promotion, procession så blev det lite mingel av efteråt innan alla tog sig in till Universum där fördrink serverades och senare också middagen.
Kvällens meny: 
Aperitif
Rotari Cuvée 28, Italien
Lättgravad regnbåge med citroncrème 
och Mosjöchips
Briccotondo Pinot Grigio 2013, Italien

Mjukbakad oxfilé serveras med en jerezvinäger och potatiskaka med svartrot och jordärtskocka
Club Privado 2012, Spanien
 
 
Crème bruleé
Calvet Sauternes 2010, Frankrike

Kaffe och kaka 
Frukt- och godisbuffé
 
Som ni såg så var det ju ingen kaka utan en pralin som man fick till. 
Förrätten var god, det bästa var nog ändå mosjöchipsen. Varmrätten var så där, oxfilén var lite över stekt och efterrätten var jag lite besviken på, den var inte alls lika god som Crème Bruleé jag åt på kryssningen för några år sedan. Får hoppas på att den som kommer att serveras på Rex kommer att vara godare. 
Jag valde att dricka te till min pralin, te fick jag och en servitris frågade om jag ville ha påtår och jag säger ja, sen frågar jag henne om det är kaffe eller te hon hällt i min mugg och hon säger kaffe. Hon blandade mitt te med kaffe och samtidigt som hon bytte mugg så brände hon mig med sin kanna... Inte nog med det så glömde hon bort att komma tillbaka med teet som hon skulle hämta. 
Mitt under varmrätten så blir vi uppkallade för att kliva upp på scenen och sjunga studentlåten och alla höll sig på fötterna och ingen ramlade, bra jobbat! Efter efterrätten så gick alla in till damernas på nedervåningen, jag hade ingen aning om vad vi skulle göra där men det var bara att följa strömmen och väl inne i damernas så ska manskören sjunga, det var ganska häftigt men jag förstod ändå inte riktigt poängen med just damtoaletterna. Det ekade inte särsklit mycket heller men det kanske är nån typ av tradition. 
Renhornen bjöd upp till dans efter att middagen var avslutad och dansa till jazzmusik var inte riktigt min grej.. 
Man fick passa på att ta lite bilder på photo boothen där en fotograf tog kort. Den här bilden tycker jag är ändå rätt roligt. Det ser ut som om jag står och skriver på N och E, haha. 
 
 
När jag och N skulle gå hem till mig så regnade det ute, tur att jag hade luva så inte studentmössan blev förstörd och klännigen blev lite blöt ner till men det torkar ju utan att förstöra kläningen.. 
Här kommer två gruppbilder, alla är inte med och nedan följer lite fler bilder från kvällen. 
 
 
Studentmarskalkernas egna bord. 
 
Årshögtidens gäster. 
 
Allsång då alla skulle ställa sig på stolarna! 
 
Vissa av bilderna har jag tagit och vissa är tagna från fotografen.  
Jag hade en mycket trevlig kväll och jag kanske kommer tillbaka nästa år och hjälper till! 

Kommentera

Publiceras ej