Syntes av etylacetat

0kommentarer

Ingen träning idag inte, kemi laboration på förmiddagen och jobba på eftermiddagen och ikväll. Slutar 22 och sen är det bara åka hem och lägga sig, för imorgon börjar jag jobba klockan 7. 
Vi gjorde klister på kemi laborationen, det var rätt häftigt. Men jag kan säga att de syrorna vi använde, H2SO4, HAc, etanol och CaCl2 gjorde vad läraren sa skulle hända: det kunde reta på luftvägar, irritera, fräta och så är de brandfarliga. 
Vad jag vet så var det ingen grupp som fick någon syra på sina kläder så att kläderna började fräta och gå sönder, ingen explosion blev det heller, tur är väl det. Men jag märkte av att etylacetatet påverkade mina luftvägar. Det kändes som om man börjar bli sjuk och blev hes och sträv i halsen. Värst var på jobbet när jag var så hes att rösten bröts ibland och lite slemig var jag också. Jag hoppas det släpper till imorgon när jag ska jobba igen, ikväll får väl gå ändå även om rösten bryts lite då och då och måste harkla mig för att kunna prata "rent". 
 
Vätskorna delar på sig och det övre skitet blev klister när man tillsatte kalciumklorid. 
 

Kommentera

Publiceras ej