Prao elev

0kommentarer

Vaknade 3:45 idag och kunde absolut inte somna om och sova tills klockan ringde klockan 5. Det var bara att gilla läget och började spela lite på mobilen innan jag klev upp 5:15 och gjorde mig klar för jobbet, äta frukost, byta om, tvätta ansiktet etc.
Fick gå ut över idag och så fick jag med mig en kille som går i åttan och hade sin sista prao dag.
Han fick följa med mig att ta prover, hade sju patienter som skulle bli stuckna idag, han fick inte testa, men jag visade hur man skulle göra och talade om varför man till exempel stasade och varför jag valde blodtrycksmanchett istället för stasband etc. 
Gick jätte bra att ta proverna på patienterna och fick blod på alla på första försöker fast två av patienter var svårstuckna och jag trodde att jag behövde sticka två gånger, men det gick bra ändå, och så var jag ju tvungen att imponera lite på prao eleven. 
Kom till en patient som är stickrädd och svårstucken och jag trodde att jag var tvungen att sticka henne två gånger när det inte kom något blod när jag stack in nålen, men jag lyckades ändå pricka rätt och blodet rann på. Hon tyckte att jag var jätte duktig och hon kände knappt när jag stack henne och då blir man ju själv glad att man gjort ett bra jobbb ifrån sig och att hon kände sig så pass bekväm fast hon skulle bli stucken. Me happy!
Sista patienten jag skulle sticka var rätt kraftig och då tänkte jag "åh nej, han är säkert jätte svår stucken" eftersom kraftiga människor inte har så synliga vener som vältrände har så trodde jag att jag skulle få leta efter venerna noga innan jag stack och på det hade jag bara en arm att välja på eftersom han hade dropp i den andra armen. Men när jag väl pumpade upp armen så kände jag en ven ganska snabbt och jag kände mig lättad. Hittade en osynliga ven så jag fick känna mig fram innan jag stack i nålen. 
Efter prov rundan följde prao eleven med mig ner till plan 3, jag skulle lämna proverna och prao eleven skulle få vara med på lab och kolla hur de jobbar där. 
Åkte upp till plan 12 igen, fikade och sen hjälpte jag de andra vårdparen. Fick se några bensår som var så där djupa, gula, variga och luktade riktigt illa. Tänk att man kan känna igen att det är bensår genom att bara känna det på lukten, det är rätt vidrigt och man kan väl säga att man är arbetsskadad om man kan lukta sig till bensår... 
Efter jobbet åkte jag till Team Sportia XL och lämnade in mina skidor. Tejpen höll på att nötas bort och så behöver  jag lägga på glid valla så det får de fixa till imorgon så att jag kan åka skidor på söndag. 
Åkte hem, åt mellanmål och sen åkte jag ner till Friskis, ville träna men å andra sidan ville jag inte trötta ut mina muskler inför söndag så jag joggade och promerade 45 min på bandet istället. Åkte sedan hem, åt middag och så kollade jag på postkodsmiljonären och gladiatoerna. Blev rätt trött eftersom jag klev upp innan 4 imorse så det är lika bra att gå och lägga sig, godnatt då! 
 

Kommentera

Publiceras ej