Labooooration

0kommentarer

Åkte till skolan och gick på frågestund på kemin, men kände inte att jag hade tid med det så jag gick efter ca en halv timme och satt och pluggade med Frida och Catta istället. Lunchade och hade kemi laboration efter det, nu är det bara en lab kvar efter den här på krusen, ska bli skönt att slippa skriva lab rapporter. Men labbarna i sig är för det mesta ganska roliga.
Idag skulle vi göra nån gelfiltrering och kromatografi. Vilket innebar att man skulle filtrera gelen ett x antal gånger, droppa i lite natriumhydroxid och kopparsulfat, sedan in med brunnen i micron och se vad som händer.
De femton brunnarna var från början genomskinliga innan vi värmde i micron och så här såg de ut efter.
 
 
Ganska coolt tycker jag.
Den andra labben skulle vi klippa ut ett ark kromatografi papper, pricka in några punkter med fyra olika tuschpennor och sedan lägga papperet i ett kärl med vatten och se hur vattenlösliga färgerna är.
Det blev ganska coolt det med, men har för mig att jag har gjort det förr, i typ högstadiet eller nåt.
 
 
Satt och skrev klart lab rapporten efter åt och blev klar och skickades sedan in, godkänd blev den på en gång också. Läraren vi har i kemi labbarna är verkligen super snabb på att kolla igenom rapporterna, vilket är ganska skönt så man slipper vänta flera dagar/veckor innan man får svar.
Åkte hem efter skolan, åt mellanmål och åkte sedan till gymmet och tränade armar, armarna hade jag i alla fall ingen träningsvärk i. Imorgon tror jag inte att jag hinner träna, men det märker jag väl då.

Kommentera

Publiceras ej